„Nie ma chyba większego wysiłku, niż
usiłować ładnie wyglądać
od rana do północy”
Brigitte Bardot
Historia ta mogłaby się tak zacząć – za górami
za lasami, żyła sobie mała dziewczynka. Nie była ona szcześliwa w domu w którym
się wychowywała. Chciała innego życia niż prowadzili jej rodzice. Wtedy dziewczynka
poznała księcia, który zmieniał ja w księżniczkę i nauczył wszystkiego czego
potrzebowała żeby odnieść sukces. Potem książe tak dumny ze swojego dzieła
nakręcił film – I bóg stworzył kobietę ( cóż można by ująć to innymi słowami –
I Roger Vadim stworzył Brigitte Bardot).
Brigitte Bardot – ikona, symbol,
legenda drugiej połowy XX wieku. Francuska aktorka, podziwiana przez cały
świat. Jedna z najbardziej rozpoznawanych kobiet w historii kina. Dziewczyna,
która przez dziesiątki lat uznawana jest za ideał kobiety, a jej twarz służy za
wzór dla francuskiej Marianny. Nic więc dziwnego, że BB miała ogromny wpływ na
zmiany zachodzące w świecie w II połowie XX wieku. Dotyczyły on bardzo wielu
aspektów od tych o charakterze społecznych przez obyczajowe aż po modę.
Francja po II Wojnie Światowej
budziła się powoli z długiego, koszmarnego snu. Wszystko musiało zostać na nowo
odbudowane, również wartości i zasady. W
tym właśnie czasie pojawiło się nowe pokolenie, wychowane tuż po wojnie, które
nie chciało kontynuować konserwatywnej iście wiktoriańskiej tradycji Francji.
Właśnie w Paryżu na lewym brzegu Sekwany w dzielnicy St-Germain-des-Prés
narodził się pierwszy od lat dwudziestych ruch kulturalny. Była to mieszanka
cyganerii i młodych ludzi przeciwstawiających się tradycji. Pisali oni o życiu
i śmierci, a także o kobietach w polityce. Mówili o egzystencjalizmie – o tym,
że człowiek jest panem swojego losu. W piwnicznych lokalach śpiewali ochrypłymi
głosami piosenki o miłości i seksie. Razem się upijali, razem spali i burzyli
bariery, które od dawna separowały kobiety od mężczyzn. W krótkim czasie, od
1947 do 1954 roku, udało im się pobudzić wyobraźnię młodszego pokolenia, które
przejęło ich ideały.
Brigitte
Bardot idealnie wpisała się w panującą w tym środowisku atmosferę. Stała się
ona ucieleśnieniem emanującego stamtąd liberalizmu. Pozwalał on przełamać
system wartości typowy dla klasy średniej jej rodziców. W latach
pięćdziesiątych XX wieku, nowe pokolenie prowadziło otwarcie znacznie mniej
niewinne życie niż dzieci lat czterdziestych. Nagle młodość i zdolność
szokowania stały się doktryną. Właśnie
BB była osobą która ostentacyjnie sprzeciwiała się wszelkim konwenansom.
Chodziła boso i to nie tylko po plaży czy swojej willi w St Tropez, ale na co
dzień. Filmy z jej udziałem szokowały ilością scen erotycznych i nagości, które
w tamtych czasach nie były w kinie obecne. Trzeba przyznać że Brigitte Bardot
jako pierwsza w filmie I Bóg stworzył
kobietę, przełamała bariery dotyczące seksualności. Wkrótce potem Elizabeth
Taylor zagrała call-girl w Butterfield 8,
Shirley Jones – kobietę lekkich obyczajów w Elmer
Guntry, Melina Mercouri – prostytutkę w Nigdy
w niedzielę, a Nancy Kwan – dziwkę we Flower
Drum Song.
Brigitte
Bardot stała się symbolem, kobiety wyzwolonej, która idzie za głosem swoich
skłonności i potrzeb. W niezwykle trafny sposób opisała ją Simone de Beauvoir w
magazynie „Esquire”: Je, kiedy jest
głodna, i kocha się z podobnie bezceremonialną prostotą. Pożądanie i
przyjemność wydają się jej bardziej przekonujące niż konwenanse.
Wykreowanie
prawdziwie nowoczesnego typu kobiety niezależnej, a także publiczne przyznanie
się do tego, że nie widzi się w roli matki i oddanie dziecka pod opiekę ojcu,
sprawiło, że Brigitte Bardot stała się ikoną ruchu feministycznego, choć ona
sama nigdy się o to nie starała. Trzeba
jednak przyznać, iż bardzo możliwe, że gdyby nie Brigitte Bardot to kobiety we
Francji dużo dłużej musiałyby dochodzić swoich praw tak w życiu codziennym jak
i w polityce.
Dziś, mimo że Brigitte Bardot wzbudza wiele kontrowersji swoją walką na rzecz praw zwierząt, to jednak jej styl i osobowość wciąż inspirują. Jednym z przykładów może być chociażby córka Micka Jaggera - Georgia May Jagger, z charakterystyczną szparą między zębami, którą nazywana jest nową BB. Nie trudno także znaleść sesję zdjęciową, gdzie modleki noszą spódnice z podkreśloną talią, mocno pomalowane oczy, czy przesadnie natapirowane włosy. Dlatego uważam, bez względu na poziom aktorski BB (cóż wybitną aktorką nie była), czy wszystkie kontrowersje z nią związne, że jej styl jeszcze długo pozostanie obecny we współczesnej modzie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz